ENCHIRIDION LITURGICUM
DE
RITU SERVANDO
IN CELEBRATIONE MISSÆ SOLLEMNIS
_______________________
Abbreviationes
CE
|
Cæremoniale
Episcoporum
|
|
d
|
Decretum
S. C. Rituum
|
|
NCR
|
Novus
Codex Rubricarum 1960
|
|
RC
|
Ritus
Celebrandi
|
1. Notio
Missa Sollemnis ea est, quæ cum Sacris Ministris, cantu, thurificatione, pacis
osculo, et aliis cæremoniis a Rubricis præscriptis celebratur.
2. Ministri
sacri
In
Missa Sollemni semper adhibendi sunt Ministri Sacri, scilicet Diaconus et
Subdiaconus (RC. II, 5). Deficiente tamen Subdiacono et dum non adest, vel
Sacerdos vel clericus in maioribus Ordinibus constitutus, potest alius saltem
clericali tonsura initiatus, si adsit rationabilis causa, officio Subdiaconi
fungi. (C.Rit. d 4181,1).
3. Alii
Requiruntur insuper duo Acolythi ceroferarii (RC. II, 5) et unus Thuriferarius
(RC. IV, 4), et quamvis tres Acolythi in Missa Sollemni sufficiunt, in omnibus
functionibus solemnioribus bene adhibetur aliquis in sacrarum actionum scientia
rite instructus, ad Cæremoniarii officium exercendum. — Usus celebrandi
Missam Sollemnem cum solo Diacono vel Subdiacono, cum præsto non sit aliquis
Ministrorum, tolerari nequit (C.Rit. d 3104,2), excepto Hebd. Sancta.
4. Præparanda
Super Altari locatæ erunt tres tobaleæ, sex candelabra cum Cruce (CE.
I,12,11), tabellæ secretarum, Missale apertum, Calix vero et alia
necessaria (parvum velum Calicis complicatum, liber Epistolarum et
Evangeliorum, pelvicula cum ampullis vini et aquæ, linteum ac tintinnabulum)
præparentur in Credentía cooperta velo humerali (RC. II,5).
5. Scamnum
Item præparetur scamnum oblongum, coopertum aliquo tapete, aut panno, a latere
Epistolæ iuxta Altare. S. Rituum C. pluries interdixit sedes camerales (C.Rit.
d 3104,4., 3804,11).
6. Paramenta
In Sacristia Celebrans eadem paramenta, et eodem modo induit, ac pro
Missa privata. Diaconus vero et Subdiaconus super albam induunt
manipulum et Diaconus stolam eamque ita aptat, ut medium stolæ ubi est crux,
sit super humerum sinistrum, et sub suo brachio dextro firmiter alligari faciat
(CE. I,9,1).
Diaconus et Subdiaconus demum Dalmatica et Tunicella utuntur. Nunquam iam
adhibentur planetæ plicatæ (NCR 137).
7. Acolythi habitu
clericali et cottis induti serviant (CE. I,11,2).
a. Duo ceroferarii debent æquales eligi, ut lumina æqualiter deferant:
cumque sumpturi sunt candelabra, accipient quidem manu dextera, ita, ut qui a
parte dextera incedit, ponat manum sinistram ad pedem candelabri, dexteram vero
ad medium candelabri globum; incedens vero a parte sinistra, ponat dexteram ad
pedem, sinistram ad eundem globum: cumque reverentias erunt facturi, illas
æqualiter et eodem tempore faciant. Quod si dum cantatur Evangelium,
genuflectendum sit, ipsi stabunt simul cum Subdiacono librum tenente, ac si
immobiles essent (CE. I,11,8).
— b. Thuribulum et naviculam incensi ministraturus, debet æqualiter ac
elevatis manibus tenere, videlicet: thuribulum dextera, pollice in anulum
maiorem immisso, medio vero eiusdem manus digito. minorem anulum catenulæ
elevans, coopertorium thuribuli appositum reget, et sustinebit; sinistra manu
pedem naviculæ cum incenso (CE. I,11,7).
— c. Cæremoniarius cottam super habitum induat, in functionibus certum locum
non habet, sed ubique assistere et discurrere potest, ut ordo necessarius
servetur (CE. 1,5,4; C.Rit. d 3398,1; 108).
8. Ingressus ad Altare
Facta reverentia Cruci, vel imagini illi, quæ in sacristia erit (RC. II,1),
præcedit primo Thuriferarius cum thuribulo (secus ad sinistram Cæremoniarii),
secundo Ceroferarii cum candelabris, quæ deinde collocantur super Credentia
(RC. II,5), postea Cæremoniarius, deinde aliqui ministri cottis induti, si
adsint, tum Subdiaconus tecto capite, Diaconus similiter, et ultimo Celebrans
etiam tecto capite omnesque iunctis manibus (CE.
II,3,1; C.Rit. d 2578,2).
9. Cum
perveniunt ad Altare, stabunt omnes recta linea, sed Cæremoniarius in cornu
Epistolæ facie ad cornu Evangelii versa, Ceroferarii erunt omnium postremi hinc
inde a lateribus (CE.
II,3,2), Celebrans in medio inter Diaconum, a dextris, et Subdiaconum,
a sinistris (RC. II,5), dextera deponunt bireta, et ad signum Cæremoniarii,
Altari seu imagini Crucifixi Celebrans profunde se inclinat (RC. II,2),
Diaconus vero et Subdiaconus (nisi sint Canonici ecclesiæ cathedralis),
genuflectere debent (C.Rit. d 1741, 1.2), ita etiam ceteri de clero (CE. I,18,3). Si autem in Altari
sit Tabernaculum Sanctissimi Sacramenti etiam Celebrans genuflectens
debitam facit reverentiam, et quidem in accessu et recessu omnes in plano presbyterii,
Celebrans in infimo gradu quoties insuper genuflectere occurrat (RC. II,2;
C.Rit. d 2682,47).
10. Principium Missæ et Confessio
Facta reverentia Celebrans inchoat Missam recitans Ps.42. Iudica, ac Confessionem
faciens alternatim cum Diacono et Subdiacono. At dum pronuntiat «vobis fratres»
et «vos fratres», nec non «misereatur vestri», sese ad illos convertit; itemque
ministri quum respondebunt: «Misereatur tui...», deinde cum dicent: «tibi
Pater...» et «te Pater...» (CE.
II,8,31), Thuriferarius genuflexione peracta sese ante Credentiam
confert et facie ad Altaris latus conversa in plano genuflectit, agitans
thuribulum. Similiter et Ceroferarii procedunt simul, et in angulis
posterioribus Credentiæ candelabra cum candelis accensis deponunt, ibidemque
genuflectunt prior a dextris, alter a sinistris Credentiæ.
11. Incensatio
a. Confessione facta Celebrans ascendit cum Ministris in medium Altaris et
ponit incensum in thuribulum, ministrante Diacono naviculam et Thuriferario
thuribulum (RC. IV,4), qui e latere ascendit fere ad medium suppedanei.
Naviculam statim Diacono tradit, atque dexterá manu thuribulum aperit. Diaconus
parum inclinatus versus Celebrantem dicit: «Benedicite Pater reverende»,
osculaturque cochlear et manum Celebrantis ante et post. Celebrans ter incensum
ponit dicens: «Ab illo benedicaris...», et deposito cochleari producens manu
dextera signum Crucis super thus et thuribulum illud benedicit. Postea Diaconus
dimissa navicula accipit thuribulum et dat Celebranti osculata prius
catenularum summitate et manu illius dextera; qui facta Cruci profunda reverentia
eam ter incensat nihil dicens (RC. IV,4).
b. Diaconus et Subdiaconus hinc inde assistunt Celebranti, cum incensat, et cum
transeunt ante Crucem, semper genuflectunt (RC. IV,7), Thuriferario
deficiente Cæremoniarius Missale ab Altari amovet, postea reponit. Celebrans
autem facta iterum Cruci reverentia, incensat Altare, ter ducens thuribulum
æquali distantia, prout distribuuntur candelabra, a medio eius usque ad cornu
Epistolæ, ubi demissa manu, thurificat illius postremam partem inferiorem, mox
superiorem, bis ducto thuribulo: et conversus ad Altare, elevans manum incensat
eius planitiem, seu mensam in parte anteriori, ter ducens thuribulum usque ad
medium: ubi facta Cruci reverentia, procedendo thurificat aliud latus Altaris
triplici ductu usque ad cornu Evangelii: et pariter incensata inferiori et
superiori parte ipsius cornu Evangelii duplici ductu, adhuc stans ibidem elevat
thuribulum, et ter incensat superiorem tabulæ partem versus medium Altaris, ut
fecit in cornu Epistolæ: deinde manu aliquantulum demissa, incensat anteriorem
eius partem, seu frontem, ter ducens thuribulum, dum procedit a cornu Evangelii
usque ad medium Altaris, et facta Cruci reverentia, incensat similiter triplici
ductu reliquam partem anteriorem usque ad corrm Evangelii: ubi reddito
thuribulo ipsi diacono, ab eo ipse solus incensatur. Diaconus
in planum descendit et eum triplici ductu incensat, ante et post reverentia
facta, Thuriferarius vero stat aliquantulum post Diaconum a quo postea recipit
thuribulum, quod in Sacristiam reportat, statimque redit et ante Credentiam
stat, vel sedet.
12. Si vero in Altari fuerint
Reliquiæ seu Imagines Sanctorum, incensata Cruce, et
facta ei reverentia, antequam discedat a medio Altaris, primum incensat eas,
quæ a dexteris sunt, id est, a parte Evangelii prope Crucem, bis ducens
thuribulum, et iterum facta Cruci reverentia, similiter incensat bis alias, quæ
sunt a sinistris, hoc est a parte Epistolæ: deinde prosequitur Altaris
incensationem, ut supra, ter ducens thuribulum in unoquoque latere, etiam si in
eo essent plures Reliquiæ vel Imagines, seu etiam plura vel pauciora candelabra
(RC. IV,5).
Si in Altari fuerit tabernaculum Sanctissimi Sacramenti,
accepto thuribulo, antequam incipit incensationem, genuflectit, quod item
facit, quotiescumque transit ante medium altaris (RC. IV,6).
13. Introitus, Kyrie.
Celebrans Diacono a dexteris eius, Subdiacono a dexteris Diaconi stantibus in
cornu Epistolæ et fere semicirculum efficientibus, legit ant. ad introitum ut
in Missa privata, signans se; Ministri et ceteri clerici similiter faciunt
(C.Rit. d 4057,5). Eodem modo in cornu Epistolæ stantes alternatim dicunt
«Kyrie eleison». Cum a Choro ultimum decantatur «Kyrie», Celebranti et
Ministris signum dat Cæremoniarius ad medium Altaris accedendum, ibique stant a
tergo Celebrantis unus post alium (RC. IV,7).
14. Sessio.
Celebrans et Ministri, si cantus «Kyrie» protrahatur, priusquam Celebrans
progrediatur in Missa, poterit cum Ministris sedere in scamno (RGM. XVII,6).
Celebrans itaque facta Altari profunda reverentia, vel simplici genuflexione
sequens Diaconum per latus Epistolæ, per breviorem, ad scamnum progreditur,
ibique medius inter Ministros assidet, caput cooperit, ac manus super planetam
prope genua extensas tenet. Hæc eadem servabit, dum ad Gloria et Credo, vel
etiam ad Graduale et Epistola sedendum erit. (CRit. d 290). Sedet porro usque
ad ultimum «Kyrie», ad nutum Cæremoniarii consurgant Diaconus et Subdiaconus,
qui dum assurgunt, caput aperient, et sinistram pectori applicabunt, biretum in
scamno suo loco relinquent, Celebrans nudabit caput, biretum tradet Diacono,
qui ponet illud super scamno. Deinde Celebrans assurgit et cum Diacono
dextrorsum et Subdiacono sinistrorsum ad Altare, per longiorem progrediuntur.
Post reverentiam, vel genuflexionem Celebrans ascendit ad Altare, Diaconus in
gradu superiori infra suppedaneum post Celebrantem, Subdiaconus autem in plano post Diaconum, ut
iam supra dictum est.
15. Gloria.
Celebrans intonat «Gloria in excelsis Deo», his decantatis verbis et non prius,
Diaconus et Subdiaconus ascendunt ad altare, Diaconus a dexteris, Subdiaconus a
sinistris Celebrantis et cum eo recitant hymnum (RC. IV,7), cum solitis
inclinationibus et in fine simul se signant (C.Rit d 4057,5). Si non sit
sedendum, Diaconus et Subdiaconus perstant iunctis manibus a dexteris et a
sinistris, et tantum circa finem Hymni, quin genuflectant, descendunt in gradum
a tergo Celebrantis. Si autem sedendum sit, in suppedaneo simul genuflectunt,
et per breviorem, i.e. per gradus laterales Epistolæ pergunt ad scamnum et
observant omnia, quæ supra de «Kyrie» dicta sunt. Cum autem a Choro cantatur,
vel sub organorum sono recitantur, ad verba, quæ inclinationes exposcunt, caput
detegunt ponentes biretum prope genu dexterum, et capitis inclinationem faciunt
(C.Rit. d 1563,1:, 3457,3).
16. Oratio.
Celebrans cantat: «Dominus vobiscum» deinde ad cornu Epistolæ secedit
cantaturus «Oremus», Orationem, vel Orationes. Diaconus per eundem secundum
gradum, Subdiaconus vero per planum, nulla facta genuflexione una se conferunt
cum Celebrante ad cornu Epistolæ et stant retro post Celebrantem. Si
post «Oremus» «Flectamus genua» occurrerit, hoc dicitur a Diacono et omnes, una
cum Celebrante, flexis genibus per aliquod spatium orant in silentio; dicto
«Levate», omnes surgunt (NCR 440).
17. Epistola, Graduale, Tractus, Sequentia.
Diaconus post finem ultimæ orationis sine reverentia accedit ad dexteram
Celebrantis, eique assistit, si Cæremoniarius desit, etiam ad Orationes.
Cantata vero Epistola, recedit.
Subdiaconus circa finem ultimæ Orationis accipit ambabus
manibus Librum Epistolarum a Cæremoniario, vel a Ceroferario, deferens illud
supra pectus et facta Altari genuflexione in medio (in infimo gradu, C.Rit. d
2682,47), vadit ad partem Epistolæ contra Altare, et ipsemet sustinens Librum,
cantat Epistolam, quam Celebrans non legit (NCR 473), sed assistente sibi
Diacono a dexteris, legit Graduale, Tractum etc. usque ad «Munda cor». Si vero legendo
Epistolam genuflexio præscripta sit, Celebrans genuflectit, quando verba
cantantur a Subdiacono, cum Celebrante Diaconus simul cum Subdiacono
genuflectunt. Similiter, si «Adiuva nos», «Veni Sancte Spiritus» a Choro
cantantur (C.Rit. d 4057,6). Subdiaconus Epistola
cantata librum clausum deferens facit iterum genuflexionem in medio Altaris,
per planum redit ad Celebrantem in cornu Epistolæ et in ora suppedanei
genuflectens, osculatur eius manum libro superpositam, et ab eo benedicitur
nihil dicens (RC. VI, 4). Subdiaconus surgit, et librum tradit Cæremoniario
vel Ceroferario.
18. Evangelium.
Celebrans non legit Evangelium (NCR 473), sed accedit ad Altaris medium,
imponit ac benedicit incensum in thuribulo, ut ante Introitum (RC. VI,
5). Diaconus in cornu Epistolæ ministrat naviculam, per gradus laterales
descendit in planum, a Cæremoniario librum accipit, quem utraque manu ante
pectus elevatum tenens, in medio facta genuflexione Altare conscendit et librum
in medio deponit (C.Rit. d 4077,3). Mox ante Altaris medium in ora
suppedanei genuflexus inclinato capite et manibus iunctis dicit: «Munda
cor...», surgit et accipiens librum Evangeliorum de Altari, in superioris gradu
Altaris similiter genuflexus et versus Celebrantem capite profunde inclinato
petit benedictionem pronuntians «Iube, domne benedicere» acceptaque
benedictione et osculata Celebrantis manu vertens se ad sinistram in planum
descendit.
19. Thuriferarius cantata Epistola thuribulum et
naviculam accipit, Celebranti thuribulum ministrat sicut ante Introitum, e
latere Epistolæ; mox in planum descendit, ibi Ceroferarii candelabra
accipiunt, et dum Diaconus accipit benedictionem Thuriferarium sequentes ad
Altare pergunt et se sistunt retro post Ministros. Ad signum Cæremoniarii facta
ibidem simul ab omnibus genuflexione procedunt ad locum, ubi Evangelium
cantari solet. Et primo quidem procedit Cæremoniarius, mox Thuriferarius,
postea Ceroferarii, dein Subdiaconus et in fine Diaconus librum clausum ante
pectus sustinens.
20. Itaque in plano
presbyterii (C.Rit. d 192), ad Evangelii cornu consistit Subdiaconus medius
inter Ceroferarios, facie ad parietem versa videlicet ad Epistolæ latus (CE. II,8,44),
Diaconus autem librum aperiet, apertumque tradet Subdiacono, qui ambabus
manibus ad partem inferiorem librum sic ante pectus elevatum tenet, ut facies
et oculi tegantur. Deinde Diaconus iunctis manibus cantat «Dominus vobiscum»;
deinde sinistram ponit super Evangeliarium (C.Rit. d 2572,11), pollice autem
dextera signum Crucis signabit in principio Evangelii, quod erit
cantaturus, interim cantans «Sequentia...», deinde seipsum signat, sinistra
infra pectus posita. Thuribulum accipit a Thuriferario, qui post ipsum stat a
dextris, vel Cæremoniario, et tunc Thuriferarius stat a sinistris, et ter
librum ipsum incensat: in medio, a dextris et a sinistris ipsius
Evangeliarii, quod correspondet sinistris et dextris Diaconi, et prosequitur
Evangelium iunctis manibus. Ad nomen «Iesu», Mariæ et Sancti, versus
librum caput inclinat. Si vero in Evangelio verba cantantur ad quæ genuflectendum
sit, Subdiaconus et Ceroferarii non genuflectunt, Diaconus versus librum,
Celebrans et omnes alii versus Altare genuflectunt (NCR 519).
21. Interim Celebrans post datam Diacono
benedictionem retrahens se ad cornu Epistolæ, ibi stat iunctis manibus
facie ad Altare versa, donec Diaconus cantet «Dominus vobiscum», tunc vertit se
ad illum usque ad finem Evangelii. — Subdiaconus finito Evangelio librum
declinet, Diaconus manu dextera indicet Subdiacono textus principium. Subdiaconus
librum elevatum deferens via recta absque ulla Altaris vel Celebrantis
reverentia (CE. 11,8,46), ad Celebrantem accedit, dextera initium cantati
Evangelii ei ostendit. Celebrans dicit: «Per Evangelica dicta...» et osculatur
textum. Subdiaconus claudens librum et facta capitis inclinatione,
Altari vero debita reverentia in planum descendit traditque Librum
Cæremoniario. — Interim Cæremoniarius ducit Ceroferarios, Thuriferarium
et Diaconum ad Altare, in medio genuflectunt omnes, Diaconus a
Thuriferario accipit Thuribulum et postquam Celebrans librum osculatus fuerit,
triplici ductu (RC. VI,5) eum incensat, profunde se ante et post
inclinans, thuribulum tradit Thuriferario, Ceroferarii vero statim ad Credentiam
redeunt ac candelabra deponunt
22. Credo.
Celebrans
stans in medio Altaris versus ad Crucem incipit si dicendum sit Credo,
stantibus post eum Diacono et Subdiacono, deinde ad Altare accedentibus
et cum eo prosequentibus, ut dictum est ad Gloriam; si vero sedendum
sit, accedunt ad scamnum. Ad: «Et incarnatus
est... homo factus est...» caput discoopertum inclinant (C.Rit. d 1563,1;
2915,6; 3457,3). — In diebus autem Nativitatis Domini et Annuntiationis
B.M.V. ad nutum Cæremoniarii Celebrans et Ministri detecto capite ante
medium Altaris accedunt et in infimo gradu genuflectunt cum profunda capitis
inclinatione (Nov. Cod. Rubric. 518. b), deinde iterata reverentia redeunt.
Ceteri suis in locis id perficiunt. — Diaconus post verba «Crucifixus»
invitante Cæremoniario vel Ceroferario primus se per breviorem ad Credentiam
confert, et sumpta bursa eam ambabus manibus usque ad oculos elevatam
per longiorem, cum solitis reverentiis affert ad medium Altaris, in quo
explicat Corporale (RC. VI,7), et per breviorem ad scamnum redit. Si non sit
sedendum, perstant iunctis manibus, ad verba paulo ante «Et incarnatus»
Celebrans cum Ministris descendunt ad secundum gradum in ora suppedanei
utrumque flectunt genu cum profunda capitis inclinatione (C.Rit. d 2915,6).
Diaconus in suppedaneo peracta genuflexione per breviorem ad Credentiam se
confert ut supra.
23. Sermo.
Si
autem sit prædicandum, Concionator finito Evangelio, seu post incensationem
prædicet (RC. VI,6), Celebrans et Ministri per breviorem descendunt,
ut alias, ad scamnum. Concionatori salutanti caput discooperient. Sermone sive
contione expleta dicatur Credo, vel si non sit dicendum, cantetur Offertorium
(C.Rit. d 1772,5; RC. VI,6).
24. Offertorium.
Celebrans osculatur Altare ut ante orationem et cantet «Dominus
vobiscum» ac «Oremus». — Diaconus facta reverentia ad dexteram Celebrantis
ascendit. — Subdiaconus genuflectit in infimo gradu, ad Credentiam
pergit, accipit circa humeros a Ceroferario secundo velum sericum (CE. I,10,5), ac manu sinistra Calicem cum
purificatorio, Patena, hostia ac palla, — quando non dicitur Credo etiam bursa
cum corporali, — velo oblongo contegit, extendensque dexteram super velum per
latus Epistolæ ascendit a dextris Diaconi eique Calicem tradit (RC.
VII,9). Ceroferarius primus immediate sequitur Subdiaconum portans
ampullas vini et aquæ. Diaconus Celebranti patenam porrigit cum
osculo prius patenæ dein manus (CE.
I,16,16). Mox Subdiaconus Calicem extergit purificatorio, ampullam
vini Diacono tradit, qui Calicem sinistra accipit iuxta nodum et ad
beneplacitum Celebrantis vinum infundit, Subdiaconus interim ostendens
ampullam aquæ Celebranti dicit: «Benedicite...», qui facto versus eam signo
Crucis, dicit Orationem: «Deus qui humanæ...». Subdiaconus infundit paulum aquæ
in Calicem, et de manu Diaconi accipit ampullam vini, utramque Ceroferario
primo tradit. Diaconus calicem Celebranti dat, et pedem Calicis tangens
seu brachium dexterum Celebrantis sustentans, cum eo dicit oculis ad Crucem
elevatis: «Offerimus tibi...», quem postea positum in Altari, ut supra Palla
cooperit. — Subdiacono stanti in cornu Epistolæ ponit in dextera manu patenam,
quam cooperit extremitate veli ab eius humero pendentis, qui vadit post
Celebrantem ante medium Altaris, et, facta genuflexione ibi stat sustinens eam
elevatam usque ad finem Orationis Dominicæ (RC. VII,9).
25. Incensatio.
Dicto a Celebrante «Veni Sanctificator...» imponit et benedicit incensum,
ut ante Introitum, sed loco «Ab illo benedicaris...» recitat formulam: «Per
intercessionem Beati Michaëlis...», et accipiens thuribulum e manu Diaconi,
nulla facta tunc Cruci reverentia (RC. VII,10; CE.
I,23,10), ter facit signum Crucis cum eo super Calicem et Hostiam
simul in modum crucis, et ter circa Calicem et Hostiam, bis a dextera ad
sinistram, et semel a sinistra ad dexteram, Diacono interim pedem Calicis
tenente manu dextera, dispensans verba in qualibet incensatione, «Incensum
istud...». Deinde facta reverentia incensat Crucem, Reliquias, si adsint, et Altare,
ut supra, assistente Diacono, interim dicens: «Dirigatur, Domine, oratio
mea...» etc. Cum incensatur Crux, Diaconus amovet Calicem ad partem
Epistolæ, mox reponit in loco suo. Cum vero reddit thuribulum Diacono, dicit:
«Accendat in nobis...» et Celebrans incensatur ab eo, triplici ductu
(RC. VII, 10; CE. I,23,11.12; 23,32). Postea lavat manus
ministrantibus Ceroferariis ampullam aquæ, cum pelvicula et manutergio.
Subdiaconus usque ad Sanctus stat in plano ante medium Altaris, et ad «Orate
fratres» Celebrantis respondet, saltem si diaconus ab incensatione nondum
reversus fuerit.
26. Diaconus
incensato Celebrante, si habeatur Chorus, Altari debitam facit reverentiam, et
antequam Subdiaconum incenset, procedit ad incensandum Chorum comitante
Thuriferario, vel Cæremoniario. Thurificatio semper incipienda est a parte, in
qua dignior ex præsentibus sedet, quando Hebdomadarius non sedet in Choro,
secus in parte, in qua sedet hebdomadarius (C.Rit. d 3059,25); Episcopi
thurificantur triplici ductu, Dignitates et Canonici duplici ductu, inferiores
unico ductu. — Thurificatio Crucis, Altaris, sacrarum Imaginum, libri Evangeliorum,
Episcopi, Celebrantis, Ministrorum, Canonicorum, Beneficiatorum aliorumque de
Choro et Altari, iis exceptis, qui non singillatim incensantur, perficienda est
duplici ictu in quolibet ductu (C.Rit. d 3110,20; 4048,9; 4057,2). Diaconus
Choro incensato revertitur ad Altare, et ibi facta reverentia ad Subdiaconum
conversum, eum incensat. Si Chorus non habeatur, Diaconus immediate post
Celebrantem incensat Subdiaconum et reddito thuribulo Thuriferario, ad secundum
gradum ascendit et convertens se ad Thuriferarium stantem in cornu
Epistolæ, ab eo thurificatur duplici ductu (RC. VII, 10). Thuriferarius
postea incensat Cæremoniarium et Ceroferarios unico ductu, tandem
populum stans prope aditum Presbyterii triplici ductu, in medio a parte
Epistolæ et a parte Evangelii, se ante et post mediocriter inclinans (RC.
VII,10).
27. Præfatio, Sanctus.
Cum dicitur Præfatio, Diaconus et Subdiaconus stant retro post Celebrantem
(RC. IV,7), Cæremoniarius vero prope librum. Antequam «Sanctus» dicitur, facta
reverentia accedunt ad Altare, ubi cum Celebrante hinc inde stantes dicunt
«Sanctus» et quæ sequuntur usque ad Canonem. Interim Ceroferarius parvam campanulam
pulsat, etiam in Missa Sollemni (RC. VII,8; C.Rit. d 4377), inde Diaconus
accedit ad sinistram Celebrantis, Subdiaconus vero stat post Celebrantem (RC.
VII,11). Thuriferarius post populi incensationem, facta genuflexione, se ad
Sacristiam confert, et dicto Sanctus, Acolythos cum intorticiis saltem
duos, ad summum octo (RC. VIII,8; CE. II,8,68),
antecedens vadit cum tburibulo et navicula et m medio Presbyterii inter illos,
facta genuflexione, ad Epistolæ cornu pergit, ibíque in plano utrumque flectunt
genu. Acolythi
vero hinc inde a Iateribus Subdiaconi collocant se genuflexi, vel si magis
commodum, ad latera Altarís (CE. II,8,68); revertuntur
cum Thuriferario post Elevationem Calicis, nisi aliqui sint communicandi, tunc
enim exeunt post Communionem; in diebus etiam ieiuniorum tenentur accensa usque
ad Communionem (RC. VIII,8). In accessu et recessu semper unicum
flectant genu (C.Rit. d 4135,3).
28. Consecratio et Elevatio.
Thuriferarius genuflexus in cornu Epistolæ ter incensat Hostiam,
cum elevatur, et similiter Calicem posito incenso in thuribulo absque
benedictione, sive a Cæremoniario, síve a seipso (RC. VIII,8; CE. II,8,70).
Cum Celebrans dicit: «Quam oblationem», Diaconus accedit ad eius
dexteram, et ibi in superiori Altaris gradu genuflexus, cum Sacramentum elevatur,
posteriorem partem planetæ elevat (RC. VIII,8; CE. I,9,5;
C.Rit. d 3535,2), et quando opus est, se erigens Calicem discooperit et
cooperit et cum Celebrante genuflectit. Subdiaconus manet genuflexus in loco
suo. Interim dum Celebrans elevat Hostiam, Ceroferarius dextera manu pulsat
campanulam ter ad unamquamque elevationem vel continuate, quousque Sacerdos
deponat Hostiam super Corporale et similiter postmodum ad elevationem Calicis
(RC. VIII,6), etiam in Missa Sollemni (C.Rit. d 4377). Reposito Calice Diaconus
redit ad Librum, ceteri surgunt et stant in locis suis (RC. VIII,8).
29. Canon, Oratio Dominica.
Cum Celebrans dicit: «Per quem hæc omnia...» Diaconus facta Sacramento
genuflexione, accedit ad dexteram Celebrantis, et quando opus est. discooperit
Calicem, et cum Celebrante adorat. Cum incipit «Pater noster», vadit retro post
Celebrantem, facta prius genuflexione (RC. IX,4). — Cum dicitur: «Et dimitte
nobis debita nostra...», iterata genuflexione ascendit cum Subdiacono ad
Celebrantis dexteram, patenam a Subdiacono latam detegit et
purificatorio extergit et dat Celebranti, illius manum osculando, et quando
opus est, discooperit et cooperit Calicem. — Subdiaconus deposito velo
genuflectit et descendit retro post Celebrantem; Ceroferarius ascendens cum
genuflexione illud plicat et deponit (RC. X,8; CE. II,8,73).
Diaconus et Subdiaconus ad latera Celebrantis simul dicunt «Agnus
Dei», et ad «miserere nobis» et a dona nobis pacem» ter percutiunt pectus
(C.Rit. d 3535,3).
30. Pax.
Subdiaconus facta genuflexione redit ad locum suum post Celebrantem,
Diaconus vero ad dexteram Celebrantis in ora suppedanei genuflexus, expectat pacem,
et cum Celebrans recitata Oratione: «Domine Jesu Christe...» osculatur Altare,
ipse se erigens simul osculatur illud extra Corporale, et a Celebrante dicente:
«Pax tecum» brachiis Celebrantis sua supponens genamque suam sinistram sinistræ
illius propinquans pacem recipit, ei «Et cum spiritu tuo» respondens; dein
genuflectit, vertit se ad Subdiaconum retro post Celebrantem, et similiter dat
ei pacem (RC. X,8; CE. II,8,75).
Qui pacem dat, nullam reverentiam facit, manus quasi supra accipientis humeros
ponit et suam genam sinistram sinistræ alterius appropinquat, dicendo: «Pax
tecum», et se tantum pace data inclinat. Qui vero accipit pacem,
brachia sua dantis brachiis supponit et genam suam sinistram sinistræ alterius
adiungit respondens: «Et cum spiritu tuo», et se ante et post inclinat (CE. I,24,5;
C.Rit. d 2915,7).
31. Communio.
Diaconus et Subdiaconus a sinistris et dexteris stant infra «Donúne non sum
dignus» corpore mediocriter inclinato, sed non debent dicere verba neque pectus
percutere (C.Rit. d 3535,3). Profunde vero se inclinant versus Altare dum Celebrans
se communicat sub utraque Specie, similiter et alii Ministri (RC. X,8).
Subdiaconus accepta pace vadit ad dexteram Celebrantis
et quando opus est, discooperit Calicem, accipit ampullam vini et infundit,
quando Celebrans se purificat, Ceroferarius pelviculam, vinum et aquam
ad Altare defert cum genuflexione et Subdiacono porrigit, alter Ceroferarius
velum Calicis portat ad cornu Evangelii: facta in medio genuflexione et statim
redit.
32. Orationes post Communionem.
Postquam Celebrans digitos abluerit, Diaconus accepto Missali cum
legili, cum Subdiacono in medio Altaris genuflectentes, defert illud ad cornu
Epistolæ atque sistit in secundo gradu post Celebrantem. Subdiaconus
vero accedit ad cornu Evangelii, purificat Calicem ac vestit, tandem defert ad
Credentiam, facta genuflexione ante medium Altaris, et petit locum suum retro
post Celebrantem.
Celebrans recitat antiphonam
Communionis et in medio versus populum cantat: «Dominus vobiscum», in cornu
Epistolæ «Oremus» et Orationes. Diaconus, si Cæremoniarius desit,
claudit librum (RC. XI,3), cum Celebrans et Subdiaconus se conferunt ad medium
Altaris et cantato a Celebrante «Dominus vobiscum», Diaconus ita se volvit per
latus suum dexterum, ut terga vertat Celebranti et manibus iunctis cantat «Ite
Missa est» Celebrans stat versus populum, sed nihil dicit (NCR 473), similiter
si dicendum sit «Benedicamus Domino», Diaconus vero facie ad Altare conversa
canit eadem verba. In feriis Quadragesimæ, in quibus canenda est Oratio
super populum, cantato a Celebrante «Oremus», Diaconus sine reverentia
Altari facta, vertens se ad populum iunctis manibus absque inclinatione capitis
cantat: «Humiliate capita vestra Deo» (RC. XI,3).
33. Celebrans
eadem voce et modo, quo in Missis privatis, benedicit populo et dicto Evangelio
ultimo discedit cum Ministris ordine et modo, quo venerat (RC. XII,7).
34. Appendix I. Sacra Communio.
Si
S. Communio administranda erit, Cæremoniarius ad Offertorium defert pyxidem
ad Altare, ac prope corporale ad latus Epistolæ deponit. — Diaconus ad
Offertorium et ad Consecrationem Pyxidem detegit, ac postea suo operculo
contegit. — Celebrans post sumptionem Sanguinis, antequam se purificet, facta
genuflexione cum Diacono et Subdiacono ante Tabernaculum apertum, cum
Subdiacono e cornu Evangelii se parum convertet ad cornu Epistolæ, Diaconus pyxidem
in medio ponit, operculum tollit et extra corporale collocat, omnes
genuflectunt (C.Rit. d 2209,3), et Celebrans facta genuflexione capit
pyxidem ad nodum, pollice et indice vero apprehendit unam particulam eamque
elevatam tenens convertit se ad populum et elata voce dicit: «Ecce Agnus
Dei...», quæ verba semper proferenda sunt latine (C.Rit. d 2725,5).
Deinde Celebrans unicuique porrigit sacramentum, faciens cum eo signum Crucis,
Diaconus a dextris sub mento Communicantium patenam (non vero patinam) tenet, Subdiaconus
vero a sinistris iunctis manibus assistit. Communione
peracta Celebrans cum Ministris ad Altare redit, ubi genuflectunt, Diaconus
pyxidem cooperit ac in Tabernaculo reponit (RC. X,6; CE. II,29,3).
35. Appendix II. Missa Sollemnis de «Requiem».
Altare
nullo ornatu festivo, sed simpliciter, et nullis imaginibus, sed sola Cruce et
sex candelabris cum cera communi paretur (CE. II,11,1).
Super credentiam Calix cum parvo velo nigro tegitur, et Subdiaconus non
utitur velo oblongo. Thuriferarius parabit se tantum ad Offertorium et ad elevationem Sanctissimi
Sacramenti, ad introitum et ad Evangelium enim non thurificatur. Ceroferarii portant
candelabra cum candelis ex cera communi. Ad Orationes Thuriferarius et
Ceroferarii genuflectunt. Subdiaconus post Epistolam
non osculatur manum Celebrantis, nec petit benedictionem. — Ad Sequentiam
sedere possunt, sed prius eam Celebrans legere debet (C.Rit. d 2956,7), non
vero cum Ministris. — Ad Evangelium Diaconus profert «Munda cor...» sed
non imponitur incensum, Diaconus non petit benedictionem, non portantur
luminaria, sed Ceroferarii stant iunctis manibus. Non incensatur liber, nec in
fine defertur liber ad osculandum. — Subdiaconus sine velo defert
Calicem, ad infusionem aquæ non petit benedictionem. — Omnia oscula
reverentialia omittuntur (RC. XIII,2; C.Rit. d 4193,3), Subdiaconus non tenet
Patenam, sed assistit a sinistro Celebrantis ad incensationem. Oblata, Crux,
Altare incensantur ut supra, sed in fine solus Celebrans. — Ceroferarii
ad «Sanctus» deferunt intorticia, at non discedunt, nisi post sumptionem
Sanguinis. — Subdiaconus incensat Sanctissimum Sacramentum tempore elevationis
a parte Epistolæ, sed impositio vel a Cæremoniario vel a Thuriferario fiet (CE. II,11,8).
Thuriferarius, Ceroferarii et alii omnes manent genuflexi usque ad «Per omnia
sæcula...» ante «Pax Domini» (ibid.). — Non datur Pax, neque percutitur
pectus ad «Agnus Dei». — Ad Postcommunionem Thuriferarius et Ceroferarii
genuflectunt. Diaconus cantat: «Requiescant in pace» versus ad Altare, quod
Celebrans non recitat (NCR 473). — Cetera ut in aliis Missis.
Polycarpus
Radò, Enchiridion liturgicum
Romæ, Herder, 1961 - Vol. I, Pagg.
390-401
No hay comentarios.:
Publicar un comentario